01 juli 2022

BWT Alpine F1 Team liet de nieuwe look van de A522 vandaag zien terwijl Esteban Ocon en Fernando Alonso zich klaarmaakten voor de Grand Prix van Engeland met vrijdag een stop-start-oefening op het circuit van Silverstone.

 

Met het chassisteam in Enstone, Oxfordshire, zo'n 40 kilometer van Silverstone, introduceerde het team voor de race van dit weekend (de tiende van het seizoen) een aantal zichtbare aanpassingen aan de A522, namelijk een nieuw onderstel en een nieuw geraamte.

 

Regen vlak voor de eerste vrije training om 13:00u lokale tijd verstoorde de plannen voor een goede race en belangrijke dataverzameling over de aanpassingen. Beide coureurs zetten dit seizoen nog geen competitieve rondetijd neer.

 

De omstandigheden verbeterden voorafgaand aan de tweede vrije training en zowel Esteban als Fernando reden hun eerste rondes op Softs. Fernando eindigde op de zesde plaats met een rondetijd van 1 minuut en 29,695 seconden. Esteban lag een beetje achter op schema en finishte als twaalfde met een tijd van 1 minuut en 30,238 seconden.

 

Morgen zal het team tijdens de derde vrije training om 12:00u lokale tijd en de kwalificatie om 15.00u, nog meer inzicht verwerven in de gemaakte aanpassingen op het veeleisende, supersnelle circuit van Silverstone.

 

Esteban Ocon: 

 

"Het is altijd geweldig om op deze iconische baan te racen voor ontelbaar veel uitzinnige fans die ons de hele dag aanmoedigen. We deden het vanwege de weersomstandigheden niet al te goed in de eerste vrije training. Het was dan ook fijn nog wat rondes te rijden in de middagsessie. Maar tegen het eind van de tweede oefenrace ontdekten we een klein scheurtje in het frame en omdat veiligheid voorop gaat, deden we het aan het eind wat rustiger aan. We eindigden dit weekend met een paar aanpassingen aan de auto. Daarom was het heel belangrijk te bekijken hoe de auto vandaag presteerde. Ik zou graag iedereen willen bedanken die er in de fabriek hard aan gewerkt heeft deze aanpassingen op tijd klaar te krijgen voor de race. Voorlopige data toont aan dat ze goed werken en we hopen hier morgen nog meer gegevens over te verzamelen."

 

Fernando Alonso: 

 

"Het was vandaag voor iedereen heel zwaar in de natte eerste vrije training. Daardoor was het moeilijk ons goed voor te bereiden. We hadden alleen nog de tweede vrije training om uiteindelijk optimaal aan de start te verschijnen en ik denk dat we onze prestatie nog maar eens moeten evalueren. We hadden graag nog wat meer uren op de baan gereden, maar ja, dat geldt voor iedereen. Er staat ons vanavond nog wat werk te doen, zodat we optimaal voorbereid zijn op de laatste training morgen en de kwalificatie."

 

Matt Harman, Technisch Directeur:

 

"We hebben dit weekend een aantal aanpassingen gedaan, voornamelijk aan het onderstel en het geraamte. Daarom ziet de A522 er nu ook iets anders uit. De belangrijkste veranderingen aan het onderstel zijn aangebracht aan de diffusortunnel en de randen. Aan het geraamte hebben we een beter zichtbare geul aangebracht voor een nog betere stroomlijning van de auto. Het was mooi om te zien hoe deze nieuwe onderdelen werden ontwikkeld en het is geweldig ze vandaag in actie te zien. Iedereen die eraan bijgedragen heeft deze op tijd klaar te hebben, verdient een compliment. Wat betreft het racen op de baan was vanochtend echt stop-start met wisselende omstandigheden. We wilden niet teveel risico nemen, er was immers toch weinig gelegenheid nog meer over de auto te leren. Tijdens de tweede training bleef het droog, waardoor we voldoende gegevens konden verzamelen op basis waarvan we morgen nog aanpassingen kunnen doen. We analyseren de aangepaste onderdelen en de data nu zorgvuldig om te kunnen bepalen hoe we morgen gaan starten."