F1®-team

PIERRE

GASLY

#10

Pierre Gasly - Alpine Team

PIERRE GASLY

Seizoen 2023

Seizoen 2023

  • Klassement
    Circuit
    Ronden
    Tijd
    Ecart
    Arrêts stand
    Punten
  • 18
    56
    1:32'17.159
    1 Ronden
    3
    0
    Ronden
    Arrêts stand
    Tijd
    Ecart
    Punten
  • 0
    1
    0:02'01.453
    49 Ronden
    0
    0
    Ronden
    Arrêts stand
    Tijd
    Ecart
    Punten
  • 13
    57
    1:21'07.796
    1 Ronden
    2
    0
    Ronden
    Arrêts stand
    Tijd
    Ecart
    Punten
  • 16
    52
    1:55'18.632
    1 Ronden
    3
    0
    Ronden
    Arrêts stand
    Tijd
    Ecart
    Punten
  • 19

    Classement mondial

    Total des points de la saison

    0

    SEIZOEN 2023

    SEIZOEN 2023

  • Klassement
    Circuit
    Rondes
    Tijd
    Gesplitste tijd
    Pitstops
    Punten
  • 18
    56
    1:32'17.159
    1
    3
    0
    Rondes
    Pitstops
    Tijd
    Gesplitste tijd
    Punten
  • 0
    1
    0:02'01.453
    49
    0
    0
    Rondes
    Pitstops
    Tijd
    Gesplitste tijd
    Punten
  • 13
    57
    1:21'07.796
    1
    2
    0
    Rondes
    Pitstops
    Tijd
    Gesplitste tijd
    Punten
  • 16
    52
    1:55'18.632
    1
    3
    0
    Rondes
    Pitstops
    Tijd
    Gesplitste tijd
    Punten
  • 19

    Wereldranglijst

    Totaal aantal punten van het seizoen

    0

    F1®-CARRIÈRE:

    Grand Prix
    134
    Pole position
    0
    Podium
    4
    Victoire
    1
    Tour le plus rapide
    3
    Punten
    394
    Seizoen
    8

    Biografie

    Date de naissance7 Février 1996Lieu de naisssanceRouen, FranceNationalitéFrançais

    Pierre Gasly versterkt het BWT Alpine F1® Team voorafgaand aan het FIA Formule 1-wereldkampioenschap van 2023 en is klaar voor zijn zesde volledige seizoen in de sport.

     

    Pierre begon zijn Formule 1-carrière bij Scuderia Toro Rosso nadat hij zich op indrukwekkende wijze door de juniorklassen omhoog had gewerkt met coureurstitels in de Formula Renault Eurocup in 2013 en in de GP2 Series in 2017. Zijn talent werd opgemerkt door Red Bull Racing, waar hij tot het einde van het seizoen van 2022 zijn carrière voortzette. Pierre heeft sinds zijn debuut in de Formule 1 in Maleisië halverwege 2017 aan 108 races deelgenomen, 332 punten gescoord, drie podiumplaatsen behaald en op emotionele wijze een legendarische Grand Prix gewonnen, namelijk in 2020 de Italiaanse Grand Prix van Monza.

     

    De Fransman is een goede bekende van de Renault-familie, aangezien hij tijdens zijn tienerjaren in Formula Renault-klassen heeft meegedaan en voor het Renault e.dams Formule E-team twee races heeft verreden in 2017. Pierre heeft zich goed voorbereid op zijn debuut bij Alpine in 2023 door na afloop van het afgelopen seizoen de A522 uit te proberen tijdens de testdagen van Abu Dhabi.

    2022

     

    Voordat hij zich bij het BWT Alpine F1® Team voegt voor het seizoen 2023, rondde Pierre zijn tijd bij Red Bull Racing / AlphaTauri af door na een uitdagend seizoen bij het in Italië gevestigde team als veertiende in het  -kampioenschap te eindigen. Pierre kondigde zijn nieuwe avontuur  aan in oktober, vóór de Japanse Grand Prix en voordat hij ging testen voor Alpine  bij de test na afloop van het seizoen in Abu Dhabi.

     

    2021

     

    Pierre begon het seizoen van 2021 als de meest recente Grand Prix-winnaar. Na een lastige start in Bahrein, begon Pierre regelmatig punten te scoren en werd hij de verrassing van het seizoen. Een derde plaats in Azerbeidzjan was zijn beste resultaat in een fantastisch seizoen, waarin hij met twee vierde plaatsen ook veel punten scoorde in Nederland en Mexico City. Hij eindigde het F1®-seizoen op de negende plaats met 110 punten, het hoogste aantal van zijn carrière.

    2020

     

    Pierre bleef bij het omgedoopte team Toro Rosso – dat nu Scuderia AlphaTauri heet – voor het seizoen 2020, dat vanwege Covid werd ingekort. Pierre was al regelmatig in de top tien geëindigd voordat hij behaalde wat onwaarschijnlijk leek: een eerste Grand Prix-overwinning. Pierre bleef kalm in de door incidenten geplaagde race in Monza om voor de winst te kunnen gaan en hield koelbloedig zijn uitdagers achter zich om als eerste de geblokte vlag te passeren. Pierre eindigde het jaar als tiende in het coureurskampioenschap.

     

    2019

     

    Dankzij zijn prestaties in 2018 werd hij door Red Bull Racing opgeroepen om zich bij Max Verstappen te voegen. Pierre einde vaak in de punten met uitstekende prestaties dankzij een vijfde plaats en de snelste raceronde in Monaco en een vierde plaats in Silverstone. Na de zomerstop keerde Pierre terug bij Toro Rosso en behaalde hij zijn eerste podium in de Formule 1 met een sensationele tweede plaats in Brazilië.

    2018

     

    Pierre kreeg een vaste plek in 2018 bij Toro Rosso, naast Brendon Hartley. Hij maakte onmiddellijk indruk met als beste resultaat van het seizoen een vierde plaats in de tweede race, in Bahrein. Pierre eindigde het seizoen op de vijftiende plaats, met 29 punten.

     

    2017

     

    Pierre maakte in 2017 bij Scuderia Toro Rosso zijn debuut in de Formule 1 tijdens de Grand Prix van Maleisië, waar hij veertiende werd. Hij bleef de rest van het jaar bij het team – hij liet de Grand Prix van de Verenigde Staten aan zich voorbij gaan vanwege overlap met de Super Formula – met als beste resultaat een twaalfde plaats in Brazilië.

    Pierre zat als kind op voetbal, maar kreeg als tienjarige een nieuwe passie toen hij begon met karten in het Franse Minime-kampioenschap, waarin hij streed tegen Esteban. Op 13-jarige leeftijd bracht Pierre zijn kartcarrière op Europees niveau en werd hij tweede in het CIK-FIA Europese kampioenschap.

     

    Zijn eerste ervaring in de single seaters deed hij op in 2011, toen hij meedeed aan het Franse F4-kampioenschap, waarin hij als derde eindigde, voordat hij in 2012 overstapte naar de Formule Renault Eurocup. Een jaar later won Pierre zijn eerste rijderstitel in de Eurocup en in 2014 werd hij tweede in de Formule Renault 3.5 Series.

     

    Na een reeks tests voor Scuderia Toro Rosso werd Pierre in 2015 aangesteld als reserverijder bij Red Bull Racing. In een tweede poging werd hij vervolgens kampioen in de GP2, waarna hij door het Oostenrijkse team werd gebeld voor de Formule 1. Na als tweede te zijn geëindigd in de Super Formula in Japan en een eenmalige deelname aan de Formule E, kreeg Pierre de kans om mee te doen aan de top van de autosport met een invalbeurt bij Scuderia Toro Rosso tijdens de Grand Prix van Maleisië in 2017, voordat hij als vaste rijder ging meedoen in het FIA Formule 1-wereldkampioenschap van 2018.

    F1®-NIEUWS

    Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

    Kijk ook eens naar

    PARTENAIRE TITRE

    PARTENAIRES PREMIUM

    PARTENAIRES OFFICIELS

    EQUIPEMENTIERS