07 oktober 2022

Fernando Alonso zette namens

BWT Alpine F1 Team snelste tijd neer in de eerste vrije training. De Grand Prix van Japan werd voor het eerst in drie jaar weer georganiseerd. Suzuka vormde het decor van het evenement. Fernando paste zich snel aan de zware weersomstandigheden aan. Op het kletsnatte circuit van Suzuka veroverde hij meteen de eerste plaats tijdens de eerste vrije training.

 

 

Esteban Ocon finishte heel netjes op de vierde plaats in de eerste vrije training en op de negende plaats in de tweede. Net als Fernando kreeg ook hij het legendarische 5807 kilometer lange circuit snel in de vingers.

 

 

Esteban Ocon: “Het is echt geweldig om na al die jaren weer in Japan te mogen rijden. Ik heb dit circuit gemist en het was super om er met deze auto weer overheen te rijden. Zoals verwacht regende het vandaag, maar we kregen uiteindelijk meer voor elkaar dan verwacht. De auto deed het in beide sessies uitstekend en we hebben nuttige gegevens verzameld over de strategie die we vandaag gereden hebben. Ik heb absoluut optimaal geprofiteerd van die ene set intermediates! Zoals het er nu naar uitziet blijft het morgen droog en wordt het een zonnige dag. Voor ons team ideale omstandigheden om een goede kwalificatie te rijden."

 

Fernando Alonso: “We hebben een prima resultaat neergezet en het was geweldig terug te zijn in Suzuka. Het slechte weer verstoorde onze voorbereidingen een beetje, maar ik vind het vooral jammer voor onze fans die de hele dag in de regen gestaan hebben. Doe mij maar droog weer. De auto voelde vandaag in beide sessies goed aan en het was super om aan het eind van de eerste vrije training bovenaan te staan. Ik heb zin in morgen en ben benieuwd wat we in hopelijk droge omstandigheden klaar kunnen spelen."

 

Pat Fry, Chief Technical Officer: "Vandaag was het natuurlijk heel nat en iedereen had daar last van. Daarom wilden we maar één set intermediates gebruiken en die niet teveel belasten om ze in goede staat te houden. We hebben genoeg rondes gereden om de auto in deze omstandigheden goed te kunnen aanvullen en om onze startstrategie in praktijk te kunnen brengen. Het ziet ernaar uit dat het morgen droog blijft, dus moeten we alles dat we normaal gesproken op een vrijdag doen, oefenen tijdens de laatste training. We zullen moeten kijken hoe de banden het houden en hoe we rijden met veel en weinig brandstof. Op de dag van de race zou het wel eens kunnen gaan regenen, maar waarschijnlijk pas als de race voorbij is. We moeten daarom overal op voorbereid zijn."