Chief Technical Officer Pat Fry en Technical Director Matt Harman gaven leiding aan het Enstone-programma voor de ontwikkeling van het chassis. Tijdens de winter wilden ze verbeteringen aanbrengen, terwijl Executive Director Bruno Famin bij Viry-Châtillon nauw met Enstone samenwerkte om de power unit te integreren.

Formule 1

Alpine A523

Het BWT Alpine F1-team is gevestigd in het VK en in Frankrijk.

In onze fabriek in Enstone wordt het chassis van de Alpine A523 ontworpen en ontwikkeld. Al 30 jaar, eerst bij Renault F1 en nu bij Alpine F1, werken in Enstone de meest getalenteerde ingenieurs verspreid over meer dan 25 afdelingen (van aerodynamica tot validatietests) aan de verbetering van de prestaties van onze raceauto's.

Deze site is ook de thuisbasis van het Ops-team dat ondersteuning biedt tijdens raceweekends.

De meest iconische fabriek van Alpine bevindt zich in Viry-Châtillon. Centraal staat de ontwikkeling van de motor, de montage van alle onderdelen en het testen van de F1-auto's.

A523 Formule 1 - Alpine
    • Chassis

      Monocoque van gegoten koolstofvezel en aluminium honingraatcomposiet, vervaardigd door BWT Alpine F1 Team en ontworpen voor maximale sterkte met een minimaal gewicht. Renault E-Tech 2023 power unit geïnstalleerd als volledig dragend deel.

    • Ophanging

      Bovenste en onderste draagarmen van koolstofvezel. De aluminium staanders zijn aangevuld met standaard bewerkte magnesium velgen van BBS en standaard wieldoppen van FiA.

    • Versnellingsbak en hydraulica

      Halfautomatische koolstofvezel versnellingsbak met acht versnellingen en achteruitversnelling. Hydraulisch bediend "Quickshift"-systeem dat de snelheid en schakelconsistentie maximaliseert met een hydraulisch geregeld differentieel. Hydraulische toevoer voor de activering van de power unit, stuurbekrachtiging, DRS en koppeling

    • Remsysteem

      Remschijven en -blokken van koolstof. Remklauwen en hoofdremcilinders van Brembo S.p.A met volledig geïntegreerd remkabelsysteem.

    • Cockpit

      Verwijderbare coureursstoel van anatomisch gevormd koolstofcomposiet, met zespuntsgordel en volledige ballast tot 80 kg. Stuurwiel met geïntegreerde schakelpeddels, koppelingspeddels, DRS en een display voor de coureur.

TECHNISCHE SPECIFICATIES

Vermogen

Meer dan 950 pk

Maximumsnelheid

355 km/u

Toerenbegrenzer

15.000 omw/min

Totaalgewicht:

796 kg

Totale lengte

5620 mm

Brandstofstroomlimiet

100 kg/u

 

VERPLAATSING  1,6 l V6
AANTAL CILINDERS 6
TOERENBEGRENZER 15.000 omw/min
DRUKVULLING Enkele turbocharger, onbeperkte laaddruk (doorgaans 5 bar abs)
BRANDSTOFSTROOMLIMIET 100 kg/u 
TOEGESTANE HOEVEELHEID BRANDSTOF PER RACE Max. 110 kg 
CONFIGURATIE 90° V6
BORING 80 mm
SLAG 53 mm
KRUKHOOGTE 90 mm
AANTAL KLEPPEN 24 (4 per cilinder)
BRANDSTOF Directe brandstofinspuiting
MGU-K omw/min 50.000 omw/min
max.
MGU-K vermogen 120 kW
max.
DOOR MGU-K TERUGGEWONNEN ENERGIE Max. 2 MJ/ronde
DOOR MGU-K VRIJGEKOMEN ENERGIE Max. 4 MJ/ronde
MGU-H omw/min >100.000 omw/min
DOOR MGU-H TERUGGEWONNEN ENERGIE Onbeperkt
GEWICHT Min. 150 kg
AANTAL TOEGESTANE POWER UNITS PER COUREUR IN 2023 3 ICE/Turbo/MGUH/MGU-K en 2 ES/CU 8  sets motoruitlaten
TOTAAL AANTAL PK Meer dan 950 pk

TEAM

Onze coureurs

Een duo, 100% Made in France! 

driver

PIERRE GASLY

meer informatie
driver

ESTEBAN OCON

meer informatie

MODELLEN

Ervaar iets ongekends

A110 R - Alpine